2013. március 9., szombat

Korpacibere Bors de casa | Gradina visata

Bors de casa | Gradina visata

Korpacibere Bors de casa

Zilele trecute o vecina mi-a cerut husti pentru bors si atunci mi-a venit ideea unui articol despre bors de casa.Recomand tuturor gospodinelor prepararea borsului acasa, pentru ca nu va poate garanta nimeni ca tanti Maria din piata nu pune in bors sare de lamaie ori otet, ori mai stiu eu ce,sau ca vasele ei sunt curate.Cel mai bine este sa faceti exact atata bors cat folositi odata, la o ciorba. Eu fac putin mai mult pentru ca ce ramane, il beau.

Ca sa faceti bors, aveti nevoie de husti. Hustile sunt tarate fermentate. E foarte simplu sa faci husti:tarate de grau (Obor, 2 lei/Kg), paine, apa.Amestecati cam  250 gr.tarate de grau cu o felie de paine, maruntita si amestecul rezultat il umeziti. Trebuie sa il umeziti bine-bine, astfel incat sa musteasca. Eu fac asta intr-o strachina mica,dupa care pun deasupra o farfurie.N-o puneti la frigider, incetineste fermentarea.Strachina, bolul sa nu fie plin, pentru ca taratele isi maresc volumul si dau pe-afara.Se lasa cam 2 zile.Dupa care vine reteta de bors: husti 300gr,tarate de grau-200gr,1 lingura malai,1 ramura de visin si una de leustean.Eu puneam astea din ochi, dar ca sa dau o reteta cat mai exacta, am facut aseara un bors “la cote”.Hustile fiind mai grele decat taratele, datorita apei din continut, cantaresc mai mult, dar ca volum sunt mai putine.Proportia ca volum ar fi: o treime husti, doua treimi tarate. Dupa care se umple borcanul cu apa calda. A, uitai sa va zic, borcan de 4 l. Merge si 5, dar in cazul asta puneti mai multe tarate si husti. Nu faceti farmacie, eu am dat niste greutati orientative. Borcanul sa fie cam o treime cu tarate/husti,restul apa.Dupa ce punem apa, ele se mai umfla si o sa avem cam 40% tarate/husti, 60% apa.Apa sa fie calda-calda, pana aproape de fierbinte, dar nu fierbine.Se mesteca in borcan de cate ori avem ocazia.Deasupra eu pun tot asa, o farfurioara.Ar trebui sa fie gata in 24 de ore. E posibil ca primele husti sa fie cam lesinate, iar borsul sa fie cam salciu. Nu va speriati, e normal. Pastrati din ceea ce a rezultat,adica husti si mai umpleti odata, adica reluati procedeul. A doua oara nu aveti cum rata si de acum incolo veti face un bors din ce in ce mai bun.Eu il gust din timp in timp si cand e gata, il strecor si ori il pun in ciorba, ori il bag la frigider, intr-o sticla.Ziceam ca e bine sa faceti atat cat folositi o data. La borcanul de 4 l ies cam 2 litri de bors.

Taratele si painea. Daca aveti paine neagra ,e si mai bine.

Painea amestecata cu tarate si apa.Eu am puna pana in buza strachinii si au dat pe-afara cand s-au umflat.

Hustile la fundul borcanului, apoi taratele si mirodeniile :crenguta de visin si putin leustean.Daca nu aveti crenguta de visin, nu-i bai;daca nu aveti leustean iarasi nu e problema, doar ca acestea ii dau borsului o aroma placuta.

Umplerea borsului.Apa cat mai calda, fara sa fie fierbinte.Trebuie mestecat in borcan cand si cand.

A doua zi e gata.Are o frumoasa culoare aurie , e aromat si gustos!
Eu pastrez hustile in frigider intr-un borcan de 800 ml.Se pot pastra si doua luni,nu se intampla nimic.Borsul il lasati la fermentat in functie de gust. Mie imi place mai acrisor. Daca il lasati prea mult , face floare, dar nu-i bai, doar ca atunci chiar ca trebuie strecurat.Il gustati: daca nu simtiti nimic dubios, e-n regula.Se strecoara, se pune in ciorba sau il puteti pastra in frigider maxim 10 zile, dupa care capata o culoare dubioasa.Ideal ar fi sa-l folositi imediat ce e gata.
Datorita complexului de vitamine B pe care il contine, borsul nu este doar un aliment placut, ci si un remediu natural pentru multe afectiuni cum ar fi:
1. Boli respiratorii cronice-bronsita, astm, sinuzita-doua cani de bors baute zilnic ajuta la vindecarea acestor boli si mai ales preintampina agravarile si recidivele. Se fac cure de cate trei saptamani cu bors, care se bea de obicei cu un sfert de ora inaintea mesei;
2.Adjuvant in tuberculoza-se bea in fiecare zi o jumatate de litru de bors, pe stomacul gol, inainte de mesele principale.Se pare ca anumite substante active din bors blocheaza dezvoltarea bacililor care provoaca aceasta maladie.
3. Alcoolism-pentru trezirea din betie se beau 1-2 litri de bors dintr-o data.De asemenea se beau minim 1 l din aceasta licoare pentru a combate simptomele mahmurelii.
4. Indigestie-voma: zilnic inainte un pahar inainte de masa.Acest tratament este contraindicat in dispepsia acida.
5.Oboseala cronica-se bea un sfert de litru dintr-o data pentru revigorarea rapida a organismului si a sistemului nervos.(revista Formula As)
Pofta buna!
Alexandra

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése