2012. június 24., vasárnap

Lenmagos kenyérke

Gitta nyersétel blogja: A természetes életmódnak megfelelő táplálkozás 12 szabálya + lenmagos kenyérke




Lenmagos kenyérke, marinált zöldségek mustáros kesumajonézzel.


A fényképet akkor készítettem, mielőtt a majonézt rácsöpögtettem az ételre.

Lenmagos kenyérke

1 csésze napraforgómag beáztatva, majd megszárítva
1 csésze lenmag kevés vízben beáztatva
2-3 evőkanál őrölt szezámmag
1 ek mazsola
1 pici zellergumó lehetőleg a zöldjével
2 fokhagymagerezd
1 vöröshagyma
1 fél sárgarépa
1-1 tk koriander és kömény, vagy provance-i fűszerkeverék
Nagyon pici só (én egyáltalán nem használok sót, de te tehetsz bele 1 picit)

Előző este beáztatod a napraforgómagot és a mazsolát.
A zöldségeket és a mazsolát beleteszed a turmixgépbe, és annyi vízzel, amit még elbír a gép, jól összeturmixolod. Ezt a sűrű masszát átöntöd egy keverő tálba, és beleteszed a lecsöpögtetett lenmagot, és a megszárított napraforgó magot, valamint a fűszereket. Jól összedolgozod. A legvégén kell hozzáadni az őrölt szezámmagot, annyit, hogy a massza sűrű, tészta állagú legyen.
Hagyod fél-egy órát állni, majd sütőpapíron (vagy aszalógépben tapadásmentes lapon) elteríted kb fél cm vastagságban. A légkeveréses sütőben a legalacsonyabb fokozaton, résnyire nyitott ajtónál így szárítod kb 6 óráig, majd megfordítod és még 4-5 óráig (vagy amíg nem lesz olyan, mint a keksz, jó ropogós :)). Amikor kicsit megszáradt, akkor kell szépen felvágni (én ollóval szoktam), mert ha teljesen megszárad, akkor már csak törik.

Ebben a kenyérben az a lényeg, hogy a zöldségek nagyon finomra vannak őrölve, turmixolva, a magokat pedig egyben hagyjuk. A napraforgó magot azért kell leszárítani, hogy minél kevesebb nedvességet vigyünk a tésztába, mert ha túl vizes a tészta, akkor a szárítás során szét fog repedezni, és nem lesz gusztusos. Ezért tettem bele az őrölt szezámmagot is.
Egy másik változatban a zöldségeket az aprítógépben víz nélkül durvára, darabosra aprítjuk. Ehhez viszont a magokat megőrölve kell használni, ellenkező esetben túl darabos, durva kenyeret kapunk. A lenmagot akár egyben hagyjuk, akár megőröljük, be kell áztatni, mert a nedvesség hatására alakul ki az a nyákos anyag, ami összetartja a lenmagos kenyérkénket.

Marinált zöldségek
1 cukkíni,
1 kisebb padlizsán,
4-5 fej gomba,
1 gerezd fokhagyma,
1 fél reszelt sárgarépa,
2 evőkanál hidegen sajtolt olaj,
2 evőkanál frissen facsart citromlé
pici só (elhagyható)
kiskanál őrölt paprika
kiskanál fűszerkeverék tetszés szerint (én most borskeveréket használtam)
pár csepp szójaszósz
egy marék kézzel összetört dióbél

Az olajból, citromléből és a fűszerekből marináló levet készítünk. Ebbe tesszük a kis darabokra felaprított zöldségeket (minél kisebbek, annál jobban be tudják szívni a marináló lében található fűszerek ízét) Kézzel jól összedolgozzuk. A végén hozzáadjuk a diót. Fogyasztás előtt állni hagyjuk legalább egy órát, de ideális a fél-egy nap.
Egyszer kipróbáltam, hogy a felét a hűtőbe tettem, a másik felét pedig az aszalóba (bocs, nincsen aszalóm, a kenyérke mellé tettem be a sütőbe, amikor az készült, aszalódott). És fél nap után mind a kettőt megkóstoltam, és hallatlan nagy volt a különbség. Az aszalt változatban sokkal jobban beivódtak az ízek a zöldségekbe, kicsit meg is puhultak, sokkal finomabb volt.


Mustáros kesumajonéz
1 csésze kesudió
fél csésze napraforgó mag
fél citrom leve
1 kiskanál agavé szirup
1 kiskanál őrölt mustármag
pici frissen őrölt bors
só, vagy szójaszósz (elhagyható)

A hozzávalókat a turmixgépben simára keverjük annyi vízzel, hogy majonéz sűrűségű legyen. Nagyon finom!

Mustármag nélkül sima majonéz, mustármag helyett friss reszelt tormát vagy fokhagymát is lehet beletenni. Kisérletezz bátran!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése