2011. június 25., szombat

A cseresznye egészségügyi előnyei

A cseresznye egészségügyi előnyei 

http://www.bien.hu/a-cseresznye-egeszsegugyi-elonyei,egeszseg,taplalkozas,112641?utm_source=Newsletter&utm_medium=Email&utm_campaign=HetiNL link

Elérkezett a cseresznyeszezon is, ilyenkor lehet maximálisan kihasználni ennek a csodabogyónak az előnyeit.
Kővári Laura, 2011. június 2, csütörtök
A cseresznye nagyon finom és tápláló gyümölcs. Számos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, amelyeknek megvannak a maguk egészségügyi előnyei. Egyes tanulmányok szerint például a cseresznye különösen előnyös néhány daganatos betegség leküzdésében.


A bennük levő antioxidánsok segítenek elpusztítani a szabadgyököket. Ezek az instabil molekulák, károsíthatják a sejteket, mivel szabadan keringenek szervezetünkben és tönkretehetnek egészséges sejteket. Az is bebizonyosodott, hogy a szabadgyökök gyorsítják az öregedési folyamatot.
A cseresznye tartalmaz:
  • C-vitamin
  • A-vitamin
  • Bioflavonoidok
  • Antociánok
  • Melatonin
  • Ellagic sav
A cseresznyében található tápanyagok és vegyületek a következő egészségügyi előnyöket vonják maguk után:
  • Segít a rák elleni küzdelemben: a cseresznyében, és általában a bogyós gyümölcsökben levő antioxidánsok megakadályozzák a szabad gyökök káros tevékenységét. A benne levő queritrin (egy flavonoid) az egyik leghatásosabb daganatellenes szer.
  • Megelőzi a szívbetegségek kialakulását
  • Enyhíti az izületi gyulladásokat, köszvényt, fejfájást: A benne levő antocianinok és bioflavonoidok lassítják a Cyclo-oxygenase enzimeket, amelyek az ízületi gyulladások és köszvény fő okozói.
  • Könnyíti a fibromyalgia szindróma tüneteit
  • Egészséges és biztonságos módja a melatonin termelésének, amely javítja a test cirkadián ritmusát.
  • Javít az élettani és mentális funkciókon: Megakadályozza az oxidatív stressz kialakulását, energiával tölt meg és segít az elalvásban is.
Hogyan segít a cseresznye a fogyókúrádban?
A cseresznye alacsony kalóriatartalmú, alig tartalmaz zsírt, de nagy százalékban tartalmaz vizet. Tanulmányok szerint a víz fogyasztása fokozza az energiaszintet és serkenti az anyagcserét. A magas víztartalmú ételek fogyasztásával minimális kalória-bevitellel tudunk jóllakottságot érezni. Mint a legtöbb bogyós gyümölcs, a cseresznye is magas kálium- és alacsony nátriumtartalommal rendelkezik. Ez segít a szervezet méregtelenítésében és rendben tartja a szervezet vízháztartását. A nátriumban gazdag ételek fogyasztásával felesleges vizet köt meg szervezetünk, ezt a cseresznye felszabadítja.
De hogyan élvezhetjük egész évben a cseresznye egészségre gyakorolt előnyeit?
A cseresznyeszezon hamar lemúlik, de nem csak ilyen korlátolt ideig élvezhetjük ki a cseresznyét. Fagyasztva sajnos élvezhetetlen, de fogyaszthatjuk a levét, koncentrátum (lehetőleg cukor nélkül) formájában. Legyen ez része napi diétánknak. Válasszuk a 100%-ig természetes cseresznye/meggylé koncentrátumot (30 ml-ben 55-60 cseresznye leve van sűrítve). Egyébként ez a 30ml cseresznyelé a javasolt napi adag. Nagyon finom vízzel összekeverve, vagy desszertek toppingjának.