2014. november 12., szerda

Káposztafélék és hatásaik

Káposztafélék és hatásaik





Káposztafélék és hatásaik




Sokan félnek a káposzta fogyasztásától, különösen nyers
formájában. Egészséges bélflóra esetén azonban nem okozhat emésztési
problémát, de ha ügyelünk a megfelelő fűszerezésre, elkészítési módra,
akkor biztos, hogy gond nélkül fogyasztjuk majd.


Káposztafélék

Tartalom





Brassica nemzetség

A káposzta (Brassica Oleracea) a keresztesvirágúak családjába tartozik.
A vadkáposzták a Földközi-tenger és az Atlanti-óceán partvidékén élnek,
míg a kultúrkáposzták számos fajtája az egész világon ismert. Szára
rövid, vastag, torzsája nedvdús. Az alsó, szív alakú levelek szorosan
egymásra hajlók. A levél erezete erősen kidomborodik a levéllemezből.
Nagyszirmú, élénksárga vagy sárgásfehér színű virága apró, kb. 1 cm-es,
májustól szeptemberig nyílik. A termése hosszú nyelű, csőr alakú becő.

Talán nem mindenki tudja, hogy a következő zöldségek mind a káposztafélék családjába tartoznak:
kelkáposzta, karalábé, retek, karfiol, brokkoli, bimbós kel, kínai kel,
bordás kel, leveles kel, repce, torma, kerti zsázsa, és az étkezési
répák többsége.

Néhány általános tudnivaló:

  • A káposztafélék több tagja (fejes, vörös, kínai fehér káposzta, kínai kel, brokkoli, karfiol, retek) a meleg jeleit csökkentő, hűsítő ételek.
  • Fehérje és B12-vitamin tartalma a káposztának, karfiolnak, brokkolinak, kelnek és kelbimbónak jelentős.
  • A májműködést serkentik, a pangást megszüntetik, főleg az enyhén csipős ízű ételek, fűszerek, növények. Ha valaki nem szereti a csípős ízt, a Brassica nemzetség bizonyos egyedei, mint a káposzta, karalábé, brokkoli, kelbimbó, enyhe vagy alig csípős ízű, mégis pangást szüntető ételek.
  • Béta karotin tartalma a brokkolinak, sárgarépának, kelnek, tarlórépának és a vízitormának jelentős.
  • A
    zöld növényekben bőven található tisztító hatású klorofill, amely
    megállítja a baktériumok, a gombák és más mikroorganizmusok terjedését,
    emellett pedig jótékonyan befolyásolja a hasznos bélflóra fejlődését. A
    káposztafélék közül a kel, az amerikai kel, a vízitorma, a káposzta
    tartalmaz tekintélyes mennyiségű klorofillt.

  • tudni, hogy ha húst együtt főzünk, vagy egy étkezésen belül kínálunk
    káposztával, brokkolival, azaz kéntartalmú zöld növényekkel, az nagyban
    segíti a hús és zsírok emésztését. Ételtársítás szempontjából is jó
    párost alkotnak.
És akkor nézzünk néhány káposztafélét!

Fejes káposzta

Szeretjük családilag. Akár nyersen, akár savanyúságként, vagy fermentálva. Szívesen eszem paradicsomos káposzta főzeléket is. Kerülhet pogácsába, rétesbe, és a párolt káposztát, székely káposztát sem hagyhatjuk ki a sorból. A variációk sora szinte végtelen. De nemcsak íze, hanem magas C- és U-vitamin, valamint fluor tartalma miatt is érdemes fogyasztani. Több C-vitamin található benne, mint a narancsban. A téli vitaminpótlás terén tehát ne csak a déli gyümölcsök jussanak eszünkbe!!!

Fejes káposztaTalálható benne még sulphoraphan, tejsavak, flavonoidok. A torzsájában lévő bioflavonoidok a C-vitaminnal együttműködve megerősítik a véredények belső falát. Az MSM-ről szóló blogomban is szó volt róla, hogy mennyire fontos a kéntartalmú növények fogyasztása. A káposzta, főként magas kéntartalmának köszönheti sokoldalú gyógyhatását, hiszen a kén melegít, elpusztítja a parazitákat, és tisztítja a vért.

Még
nem tapasztaltam, talán mert a külső héjat többnyire nem használjuk
fel, de a külső levele keserű. A keserű ízről is tudjuk, hogy
gyógyhatással rendelkezik.

A káposztának zöld és lila változata
ismert. A tulajdonságait olvasva mondhatjuk, hogy ismét egy
gyógynövénnyel állunk szemben. Ez az édes-csípős ízű zöldség, ahogy már
utaltam rá, jót tesz a gyomornak, javítja az emésztést, nedvesíti a beleket. Ez is mutatja, hogy nincs rendben, ha valakinek gondot okoz a fogyasztása. Fokhagymával társítva hatékonyan veszi fel a küzdelmet az élősködőkkel. U-vitamin tartalma fekély elleni anyagot
tartalmaz. A nyers savanyú káposzta is kiválóan tisztítja és frissíti
az emésztőrendszert. Javítja a bélflóra állapotát, megoldhatja a székrekedés nehéz eseteit is.

Több kultúrában a bőr megszépítésére is használják. Káposztaleves vagy tea segítségével gyógyítják a közönséges megfázást, szamárköhögést is. A fagyást testhőmérsékletű káposztateás lemosással kezelik. A mentális depressziót és az ingerlékenységet is gyógyíthatja. Külső és belsőleges egyidejű használatával kezelhetünk vele bőrkiütést, lábszárfekélyt, visszeret, sebeket. Rendszeres fogyasztásától enyhülhet a krónikusan hideg láb.

Borogatás készítéséhez
reszelt káposztát keverjünk valamennyi vízzel, és egy kendő
segítségével csavarjuk az érintett területre. De hatásos lehet úgy is,
ha az egészben hagyott leveleket megtörve a beteg testrészre kötjük.

Tartalmaz még jódot, E vitamint és kalciumot is. Az E-vitamin a külső levelekben gyűlik össze, amelyek háromszor annyi kalciumot is tartalmazhatnak, mint a belső levelek.

Megosztanék Veletek egy reggeli elixír tippet is, szintén a Gyógyító táplálkozás
című könyvből. "Ha felkeléskor merev a testünk és kába az agyunk, akkor
a máj nem fejezte be a szükséges vértisztítást. Az ilyen állapot
rendszeres, vagy közvetlen túlevésre, sok állati eredetű élelmiszer,
szeszesital, rossz minőségű étel fogyasztására, helytelen
ételkombinácóra és/vagy késői étkezésre utal. Ilyen esetben jó hatású
lehet egy zöldségleves káposztából és petrezselyemből."

Kínai kel

Kínai kelMásik nevén "napa káposzta". A közönséges kerek káposztához képest nem csíp és nem melegít, hanem édes ízű és hűt, ezért kiválóan alkalmas a gyulladás
több fajtája, a sárga nyálkás váladékozás, és valamennyi meleg tünettel
jelentkező betegség gyógyítására. A beleket is nedvesíti, és gyógyítja a
székrekedést. A kínai káposzta kéntartalma csupán 20 százaléka a kerek
káposztáénak. Ásványi só, C-vitamin és karotin tartalma magas. A tanulmányok szerint sok keresztesvirágú növény (káposzta, brokkoli, kelbimbó) megállítja a rákos burjánzást a vastagbélben.

Vigyázat: hányiger és idült gyengeség (csíhiány) esetén csak óvatosan fogyasszunk kínai káposztát! (Paul Pitchford: Gyógyító táplálkozás)

Szívesen készítek és fogyasztok Anikó receptje alapján készült préselt salátát. Kiváló alternatívája a hagyományos, ecetes savanyúságoknak. De nemcsak saláta vagy köret készülhet belőle, hanem leves, kimcsi, egytálétel alapanyaga is lehet a kínai kel.

Káposztalé

A káposzta gyógyhatását leginkább nyers levének fogyasztásával érhetjük el. A fehérkáposzta leve kalóriaszegény, serkenti az emésztést, gyorsítja az anyagcserét.

A legintenzívebben méregtelenítő, fogyasztó hatású növények egyike. Gyomor- és nyombélfekély esetén
nagyon jó hatású félcsészényi frissen préselt káposztalé fogyasztása az
étkezések között, naponta kétszer-háromszor. Legalább 2 héten át
szükséges inni, a tünetek megszűnése esetén is. Csípősségét enyhíti, ha
zellerszárlével kombináljuk. A lilakáposzta frissen préselt, éhgyomorra
ivott leve is a fekély ellenszere, sokkal hatékonyabban gyógyítja, mint a
főtt káposzta.

Kelkáposzta

KelkáposztaKét fajátját ismerhetjük, a kékesszürke és a zöld levelűt. Magas vitamin- és ásványianyag-tartalma miatt szintén nélkülözhetetlen a téli időszakban. Gazdag kalciumban, A-, B- és E- vitaminban
is. Kálium tartalma a kalciummal együtt szabályozza a vérnyomást,
jótékonyan hat a szívizom működésére. A többi káposztafélével együtt rákellenes zöldség.

Béta-karotin tartalma segíti az immunrendszer működését, ezáltal szervezetünk védelmét. Mangán és magnézium tartalma fokozza a B-vitamin jótékony hatásait. Gyulladásos betegségek esetén A- és E- vitamin tartalma miatt fogyaszthatjuk.

Leginkább
talán főzelék formája ismert, bár talán nem ez a legnépszerűbb. Nem
kell azonban beérnünk ezzel, hisz másféleképp is készíthetjük. Finom köretként kínálhatjuk például zöldségfasírt mellé, akár nyersen is. Másik ismertebb elkészítési módja a rakott kel, amit húsmentes és vegán formában is érdemes kipróbálni. Zöldség chips-ként pedig garantált a siker.

Leveles vagy fodros kel

Fodros kelA fodros kel az egyik legkiválóbb téli vitaminforrásunk. Kivételesen bő klorofill-, kalcium-, vas-, A- és C- vitamin forrás ősszel, kora télen és kora tavasszal. Tartalmaz még E-, K- és B6-vitamint, növényi fehérjéket és élelmi rostokat, mangánt, rezet és káliumot is. Mélyzöld színét hőkezelés után is megtartja. Hidegtűrő,
ezért a kertben leveleit akár egész télen szüretelhetjük. Nem fejleszt
fejet, vastag szárán hozza leveleit. Szép virágát a méhek is előnyben
részesítik, ezért felmagzás után is érdemes megtartani. Melegítő hatású, édes, kissé kesernyés-csípős ízű, amely valamivel édesebb lesz, ha megcsípi a fagy.

Enyhíti a tüdő vértolulását, és jótékonyan hat a gyomorra is,
élelmi rostjai segítik a vastagbél tisztítását, ezáltal az emésztést. A
káposzták családjának legöregebb tagja, levét gazdag kéntartalma miatt
gyomor-és nyombélfekély kezelésére használjuk, levét kinyerve, ami
ivólének is beillik. E-vitamin tartalma miatt, amely zsíroldékony
vitamin, érdemes valamilyen zsiradékkal társítani.

Brokkoli

A brokkoliról már született egy remek összefoglaló Detti tollából, érdemes elolvasni.

BrokkoliEz a csípős és kesernyés ízű káposztaféle vízhajtó és hűsítő hatású, gyógyítja a nyári hőség állapotokat. Csillogóvá teszi a szemet, sőt szemgyulladás és rövidlátás kezelésére is használhatjuk. Pantoténsav és A-vitamin tartalma megszépíti az érdes bőrt. C-vitamin tartalma nagyobb, mint a citrusféléknek, ezenkívül természetes foszfor-, vas- és B-vitamin forrás.

Enyhe főzéssel megőrizhetjük bőséges klorofill-tartalmát, amely ellensúlyozza a foszfor által okozott gázképződést. Vitamintartalma sérül főzés során, ezért minél rövidebb ideig tegyük ki hőhatásnak.

Fontos tudnivaló, hogy a brokkoliban található öt golyvaképző kémiai anyag megakadályozza, hogy a szervezet hasznosítsa a jódot, ezért pajzsmirigy-elégtelenség és jódhiány esetén ne használjuk.

Karfiol

KarfiolA
karfiol a brokkolihoz hasonlóan ősi káposztafélék válogató
szaporításával, alakításával jött létre. Szinte fehér hajtásait, és
húsosan megvastagodott fejletlen virágait - ezeket fogyasztjuk leginkább
- lapátszerű, zöld levelek veszik körül. Főzés során tömör
szerkezetének köszönhetően megőrzi tömegét és formáját, ezért nemcsak
finom, de tetszetős ételek is készülhetnek belőle.

Élelmi rostban gazdag, szénhidrátban szegény zöldségféle, amely jelentős C-vitamin és kén tartalommal bír. Elkészítési módjai nagyon változatosak, kiváló húspótló. Kerülhet zöldséglevesbe, készülhet belőle krémleves, pástétom, egytálétel. Fogyaszthatjuk köretként, nyersen vagy párolva, sütve is.

A káposztához képest a hideget rosszabbul tűri, de hűtőszekrényben jól tárolható.

Karalábé

KaralábéEz a közép-európai zöldségfélénk akkor a legértékesebb, amikor még nem nagyobb, mint az öklünk. Az ásványi anyagok közül legmagasabb a káliumtartalma, amely vértisztító, lúgosító hatású, így elengedhetetlen a tavaszi méregtelenítés során. Jó a kalcium-magnézium aránya is. Tartalmaz még jelentős mennyiségű A- és B- vitamint.

Antibiotikus
hatása a benne lévő vitaminoknak és ásványi anyagoknak köszönhető. Ezek
értékét növelik a benne lévő enzimek, amelyek elősegítik az emésztést
is. Az antibiotikus hatás eléréséhez külsőleg és belsőleg is használni
kell a karalábét. Belsőleg naponta fogyasszuk a levét, akár sárgarépa levével keverve. Külső lemosáshoz tiszta karalábé lét vagy péppakolást tehetünk a sebre. Kálium, kén, C- és A- vitamin tartalma teszi alkalmassá a nehezen gyógyuló sebek gyógyítására.

Semleges hőhatású, csípős, édes, kesernyés ízű. Javítja a csí-energia keringését, megszünteti a vér összetapadását, pangását; csökkenti a szervezet nedves állapotát. Gyomorrontás és vércukor-diszharmónia kezelésére alkalmas. Hipoglikémia és diabétesz esetén is
használhatjuk. Megszünteti a fájdalmas, nehéz vizeletürítést, a
vastagbél vérzését, lelohasztja a herezacskó duzzanatát, csillapítja a
gyógyszer- és alkoholmérgezés hatását. Levét az orrvérzés gyógyítására isszák. A karalábé jótékonyan hat a légzőszervekre is, így az allergiás megbetegedésekre is.

Étrendünkbe is jól beilleszthető.

Retek

És végül lássuk, mit tud a retek!

RetekSok
fajtája van, a hónapos, nyári, illetve az őszi-téli reteknek is még
további változatai ismertek. A tavasz első, friss vitaminforrása, fagyok
után vetett magjából néhány hét alatt termés növekszik. A fekete retek
számít gyógynövénynek, bizonyított hatással, de a többi is kiváló
tápanyagforrás. C-vitamin tartalma különösen magas. Legfontosabb hatóanyagai emellett a kéntartalmú illóolajok, a mustárolaj-glikozid és a raphanol.

A reteklevelet se dobjuk el, akár zöldturmixba is tehetjük, hisz vas, folsav és elő-A-vitamin tartalma kimagasló. Hűsítő hatású (emiatt hideg emberek ne fogyasszák!), csípős és édes ízű. Nedvesíti a tüdőt, oldja a nyákot. Rendszeres használatával megelőzhetjük a közönséges megfázáshoz és influenzához hasonló vírusfertőzéseket.

Érdemes
tehát naponta több szem retket, vagy fél csésze reteklét naponta
kétszer fogyasztani, de semmiképp nem éhgyomorra. A retek gumóját a népi
bölcsesség ellenére fogyaszthatjuk bármikor, de reggel valóban érdemes
nem önmagában enni. Ez főleg a magasabb illóolaj tartalmú fekete retekre
vonatkozik. Kifejezetten alkalmas az arcüreggyulladás, a rekedtség, a torokváladék és a torokfájás megszüntetésére.

Köhögésre bevethető a házilag elkészíthető retekszirup.
Ehhez a kettévágott gumóba lyukat fúrunk, majd mézzel töltjük meg az
üreget. Néhány óra alatt a kioldódó reteklé a mézzel keveredve adja a
gyógyhatású szirupot. Eltávolítja a megrekedt ételt, gyógyítja a gyomorrontást és a has puffadását is. Hűsítő
hatásának köszönhetően segít a meleg eredetű állapotokon, mint
orrvérzés, vérköpés, vérhas, tarkón jelentkező fejfájás. Méregtelenítő
hatású, kihajtja a méreganyagokat, így az étrend fokozatos javulásával
egy időben eltávolítja a szervezetből a régi hulladékréteget.

Az epe, a vese és a húgykövek hagyományos nyugati gyógyszere egy evőkanál reszelt retek, több héten át.

A retket nyersen fogyasztjuk, akár magában, akár saláta részeként.

Remélem, meghoztam a kedvetek a káposztafélék fogyasztásához, és azok is megbarátkoznak vele, akik eddig nem szerették!

Linda


Felhasznált irodalom:

  • Paul Ptchford: Gyógyító táplálkozás
  • Kissné Dogossy Éva - Zsoldos Márton: A természet kincseskamrája
  • http://vitaminbank.hu/kaposztafelek.php
  • http://tudatosvasarlo.hu/cikk/mi-fan-terem-fodros-kel
  • http://tudatosvasarlo.hu/cikk/mi-fan-terem-retek
  • http://www.hazipatika.com/taplalkozas/zoldseg_gyumolcs/cikkek/retek_reggel_sem_mereg/20070406123336
  • http://www.hazipatika.com/taplalkozas/zoldseg_gyumolcs/cikkek/karfiol_hogyan_fogyasszuk_receptek/20080110170000
  • http://tudatosvasarlo.hu/cikk/mi-fant-terem-karfiol-es-brokkoli

További tartalmak a témában: