2012. október 13., szombat

Erjesztett savanyúság - Boszorkánykonyha

Erjesztett savanyúság - Boszorkánykonyha
 Erjesztett savanyúság
 
Az a tapasztalatom, hogy nálunk, Magyarországon csak a kaposztát savanyítjuk erjesztéssel a többi finomságról mintha elfeledkeztünk volna. Pedig nagyon sok zöldséget lehet ily módon tartósítani és nagyon finomak. Én is belekezdtem tavaly. Az apukám nem bírja az ecetet viszont a savanyúságot nagyon szereti. Tulajdonképpen miatta és a magunk miatt is kisérleteztem ki ezeket a recepteket. Nekünk nagyon bevált.
Nem kell nagy mennyiségre gondolni. Én 1/2 literes befőttes üvegeket használok. Nekem az alábbi zöldségek váltak be nagyon a káposzta mellett:
  • répa,
  • cékla,
  • fokhagyma,
  • retek,
  • paprika,
  • hagyma,
  • karfiol,
  • brokkoli.
Szerintem jó lehet még a sütőtök is. Általában a keményebb húsú zöldségeket szeretem az állaguk miatt. Lehet vegyesen használni, de külön-külön is.
Így készül:
  • Szóval veszek 1 befőttes üveget, megtöltöm mindenféle jóval.
  • Egy tálban elkeverek annyi vizet, ami ellepi a zöldséget, natur konyhasóval (fél literes üveghez 1 teáskanál) és 1 evőkanál joghurttal. Ezzel a lével leöntöm a zöldségeket. (Fontos, hogy ellepje), majd légmentesen lezárom.
  • Aztán elrakom az éléskamrámba és elfeledkezem róla kb.7-10 napra, már amennyire lehet, mert az erjedés nem túl kellemes illatú.
  • Akkor lehet megkezdeni, ha már nem pezseg.
Ha valaki nem ehet joghurtot, akkor javaslom a hordós káposzta levét helyette.
Érdemes indítónak hagyni a zöldségekből és a léből egy kicsit a következő adaghoz.
2 variáció: káposztával is tettem már el zöldségeket üvegbe. Elkészítése:
  1. A káposztát és a zöldségeket felaprítom, egy nagy tálba rakom. Besózom, összekeverem, állni hagyom egy kicsit, hogy a káposzta levet eresszen.
  2. Aztán belenyomkodom az üvegekbe. addig kell nyomkodni, míg a lé ellepi. Ez fontos, különben megromlik.
  3. Légmentesen elzárom, és egy félre eső, ám viszonylag meleg helyre elteszem.
  4. Ennél a módszernél fontos, hogy naponta ellenőrizzük és ha kell kicsit lenyomkodjuk a zöldségeket a lé alá.
Elkészülési idő kb. 1 hét
Mindkét változat kiváló bélflóra regeneráló!
Remélem ízleni fog: Edit

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése