2012. október 27., szombat

Egészségünk őre a brokkoli. I.

Egészségünk őre a brokkoli. I.

 A brokkoli
a káposztafélék családjába tartozik, legközelebbi „hozzátartozója” a karfiol. Termesztése Olaszországból ered, és már az ókori Rómában egy vad káposztafajtából nemesítették. Nagyon jó tápanyagforrás, sok C-, K-, A-, B6-, B2-vitamin található benne. Gazdag rostokban, folsavban, mangánban, tryptophanban, potassiumban, foszforban, magnéziumban. Tartalmaz még proteint, omega-3 zsírsavat, vasat és kalciumot is.



Az Egyesült Államokban egy non profit alapítvány szervezete értékelő rendszert dolgozott ki a világ legegészségesebb táplálékairól. Az egyes növényekben található vitaminoknak, ásványi anyagoknak, növényi hatóanyagoknak napi értékét táblázatban jelölik kiváló, nagyon jó, jó szavakkal. Ennek alapja, hogy az a bizonyos zöldség vagy gyümölcs milyen fontos forrása az illető tápanyag összetevőnek. Céljuk egy egészségesebb hellyé tenni a földet, az egészséges életmód és a táplálkozás összefüggésére felhívni a figyelmet. Táblázatunk ennek a szervezetnek (World healthiest foods) a brokkolira vonatkozó értékelését mutatja.

156 gramm párolt brokkoli tartalma
 
megnevezés
 mennyiség   értékelés
 kalória  43,68   kiváló
 C-vitamin 123,40mg  kiváló
 K-vitmin   155,20mcg   kiváló
 A-vitamin  2280,72IU    kiváló
 Folate   93,91mcg  kiváló
 Rost    4,68g   kiváló
 Mangán   0,34g  kiváló
 Tryptophan  0,05g  kiváló
 Potassium    505,44mg  kiváló
 B6 vitamin    0,22mg    nagyon jó
 B2 vitamin   0,18mg   nagyon jó
 Foszfor   102,80mg    nagyon jó
 Magnézium  39 mg   nagyon jó
 Omega3    0,20g     nagyon jó

 
          

Kutatók egyre-másra végzik a kísérleteket a növények egészségmegőrző, betegségmegelőző hatását vizsgálva. Így a brokkoli hatóanyagairól is számos tanulmány jelent meg, ezek alapján rendszeres fogyasztása az egészséges étrend fontos eleme.

Védi a magzatot a fejlődési rendellenességektől.
Nőknek kifejezetten ajánlott terhesség alatt fogyasztása, mert egy csésze brokkoli 94 mcg folsavat tartalmaz, ami egy B vitaminféle, nagy szerepet játszik a DNS és RNS szintézisében. A folsavhiány terheség alatt számos fejlődési rendellenességhez vezethet.

Az immunrendszert aktivizálja.
Egy két és fél deciliteres csésze brokkoliban 1359 mcg béta-karotin található, amely erősíti az immunrendszert. A kisebb mennyiségben meglévő, ám nagyon hasznos cink és szelén is védi az immunrendszert.

A brokkoli számos olyan anyagot tartalmaz, amely segíti szervezetünket a rák megelőzésében, egészségünk megőrzésében.
 

Erősebb csontozat.
Egy csésze (2,5dl) brokkoli 74 mg kalciumot, 123 mg C-vitamint tartalmaz. Segíti a kalcium felhasználását, miközben mindössze 44 kalóriát jelent.

Védi a szemet.
A brokkoli, mint más zöld leveles zöldségek, jó adag növényi tápanyagot, antioxidánst tartalmaz. A karotinok családjából luteint, zeaxantint, mindkettő nagy mennyiségben koncentrálódik a szemlencsében. Heti háromszori brokkolifogyasztás már csökkenti a szürkehályog képződésének esélyét.

Óvja a szívet.
Egy kísérletben százezer ember vett részt. Azoknál, akiknek étrendjében a leggyakrabban volt brokkoli, tea, hagyma, alma, amelyek a leggazdagabb flavon források 20%kal kisebb volt a szívbetegség rizikója.

Véd a bőrráktól.
A sulforaphane, segít a nap által leégett bőr regenerálódásában.  A jelenlegi kutatások szerint valamennyi napozásra feltétlenül szükségünk van jó egészségünk érdekében, szükséges a D-vitamin előállításához, viszont túl sok már bőrrákot okozhat, az ózonréteg elvékonyodása miatt.

 

 


Társunk a gyomorfekély elleni küzdelemben.

A brokkoli képes megsemmisíteni a Hleicobacter pylorit, ami mint tudjuk, a gyomorfekély kialakulásának elsődleges okozója. Ez a sulforaphane-nak köszönhető. Az állatkísérleteknél 11-ből 8 állatnál teljesen kiirtotta a Helicobaktérium pylori-t a gyomorból. Az eredmény olyan meggyőző volt, hogy az orvosok a gyomorfekély megelőzésben és gyógyításban is nagy szerepet tulajdonítanak a sulforaphane-ban gazdag brokkolinak.
 

Méregtelenítő.
A brokkoliban lévő alkotórészek jeleznek génjeinknek, hogy növeljék azon enzimek termelését, amelyek szerepet játszanak a méregtelenítésben. Ennek során megsemmisítik a veszélyes anyagokat. A növényi hatóanyagok természetes összhatása megadja a lehetőséget arra, hogy sejtjeink képesek legyenek lefegyverezni a szabadgyököket, mérgeket, a lehetséges karcinogéneket, Ezért jelentkezhet úgy brokkoli, mint ami képes jelentősen csökkenteni a rák rizikóját. A sulforaphane-ról megállapították, hogy aktivizálja a szervezet méregtelenítő enzimjeit

A petefészek rák elleni hatóanyagot tartalmaz.
A brokkoli kaempferolban gazdag, véd a petefészekrák ellen. Az öt leggyakoribb flavonoid a myricetin, kaempferol, quercetin, luteolin. Ezeknek a táplálékkal történő beviteléről végeztek kutatást. 66940 nőt 18 éven keresztül vizsgáltak, és azt találták, hogy azok, akiknek táplálkozásában a leginkább megtalálható volt ez az 5 flavonoid, azoknál 25%-kal csökkent a petefészekrák rizikója, azokhoz viszonyítva, akik kevesebbet fogyasztottak.
A kaempferol megtalálható a zöld teában, a brokkoliban, hagymában. A legjobb luteolin források pedig még a zeller, a petrezselyem, erős paprika, spenót, karórépa.

A prosztatarák megelőzésének egyik lehetséges fegyvere.
A brokkoli és a paradicsom két olyan zöldség, amely a prosztatarák elleni véd. Ha együtt esszük ezeket, akkor hatásuk eredményesebb. Ez azért lehet, mert a különböző bioaktív összetevők a paradicsomban és a brokkoliban más-más módon védenek a rák ellen. Állatkísérletekben a brokkoli-paradicsom étrend nagyon hatásosnak bizonyult, 22 hét után a prosztata tumor nagysága 52%-kal csökkent.

A mellrák veszélye csökkenthető, védi a szív-, érrendszert is.
Indole-3 –carbinol a brokkoliban természetesen meglévő összetevő. Kutatók már korábban is azt találták, hogy védelmet nyújt a mell- és prosztatarák ellen, valamint csökkenti a koleszterin közvetítőjének, az apolipoprotein B-100-nak a kiválasztását. Így a szív-érrendszert is védi.
Az apoB, az LDL koleszterin fő szállítója felelős azért, hogy az a szövetekhez jusson. A vér magas  apoB szintje összefüggésben áll az erek falán lévő lerakódások képződésével
A kísérletek azt mutatták, amelyeket emberi májsejtekkel végeztek, hogy az indole-3-carbinol (I-3-C) csökkenti az apoB kiválasztását az adagolás módjának függvényében.
A kutatók arról is beszámoltak, hogy nem csak a koleszterin közvetítését csökkenti, hanem a májsejtek lipid-termelését is.  Egy másik tanulmány, amely a rákkutatás eredményeit közlő folyóiratban jelent meg, azt írja a sulforaphane-ról, hogy mennyiségtől függően képes a sejtnövekedés lefékezésére.